Máis de cincocentos nenos e nenas coruñeses celebraron a festa de final de curso con xogos e deportes tradicionais, coa participación activa do MELGA

Cunha mañá espléndida, inicio do verán, organizouse unha xornada dedicada aos Xogos e Deportes Tradicionais, no centro público coruñés CEIP Sacra Familia, situado preto do Parque de Vioño, cuxa dirección do centro, fixo chegar ao Museo Etnolúdico de Galicia (MELGA), unha solicitude de colaboración para levar a cabo clausúraa do curso escolar 2023-24, nunha matinal desde as 9:00 h ata as 14:00 h., para este venres día 21 do presente mes de xuño-24, co título de “ I er Festival de Xogos e Deportes Tradicionais de Galicia e o Mundo”.

Devandito acontecemento lúdico-festivo, levou a cabo durante cinco horas, nas inmellorables instalacións que o centro de ensino infantil e primario (de 3 a 12 anos de idade), posúe. En total foron cincocentos once (511) alumnos que participaron da variedade de xogos e deportes tradicionais galegos planificados polo noso museo. Ademais, tiveron presencia a trintena de profesores/titores de cada aula, que tamén fixeron os seus “primeiros pasos” participando práxicamente cos seus alumnos e alumnas. A artífice deste acontecemento débese ao empeño e interese demostrado pola súa profesora de educación física María Pilar Ramos, pois despois dalgúns anos, de que a súa proposta fose posta en mans da dirección do centro, por fin este ano-24, tivo a ben aceptar dita actividade, ademais de que este último trimestre, a temática na materia, fose os xogos e deportes tradicionais e que mellor que esta xornada como broche final.

No patio exterior do centro, desenvolvéronse 13 xogos e deportes, onde a participación foi a totalidade dos alumnos do centro. O numeroso grupo, se subdividió o tres subgrupos por niveis e idades, cunha duración dunha hora e media para cada un deles. Primeiro actuaron os máis pequenos, os de 3-4 e 5 anos (infantil), e os de 6 e 7 anos subdivididos en dous, sempre con xogos adaptados para as súas correspondentes idades (1º e 2º Primaria); en segundo lugar fixérono os grupos de medianos de 3º e 4º de primaria (8 e 9 anos) e en terceiro e último lugar os maiores (5º e 6ª Primaria) con idades comprendidas entre os 10 e os 12 anos.

Aínda que todos o alumnado participou activamente en todos os xogos seleccionados, pois eran con cambio rotatorio cada certo tempo. Os máis atractivos, segundo comentarios, destacaron o dos “buracos”, a “ra”, “carreira de mazarocas” e a “apañar noces”. Aínda que sen dubidalo, o de máis aceptación, xa que o patio contaba cunha pequena costa, foron as “carrilanas”, que tanto alumnos/as e algún atrevido profesor ou profesora, aínda coa consecuente cola para a baixada, aventuráronse á velocidade destes “cacharros” ancestrais. Tamén tivo moito predicamento “a billarda ou billa”, da man de Luís Fontán e José Moris, expertos xogadores en activo da liga Atlántica (Confederación Noroeste), que colaboran permanentemente co museo, que explicaron a todos os presentes, as regras do xogo e a práctica deste deporte tan tradicional galego. Outro dos deportes realizados foron os “birlos de derribo”.

Sen dúbida, un xornada excepcional, nun día espléndido para o desenvolvemento da actividade, unhas instalacións magníficas, uns docentes extraordinarios, uns alumnos moi participativos, unha organización perfecta, etc…, neste primeiro día do Verán-24 (21 de xuño). O éxito foi rotundo e sen dúbida, con ganas de repetir a experiencia en futuros anos vindeiros. Gratitude inmensa ao numeroso Claustro de Profesores (30), ao seu director e xunta directiva, ao  ANPA,  a Pilar Ramos, a Luís Fontán, a José Moris e destacando a todo o alumnado do centro pola súa colaboración e participación, para que este acto fose un “exitazo” total  e sen dúbida, un referente nas nosas actuacións en centros escolares por toda Galicia.

Como curiosidade debemos comentar, que a sesión lúdica serviunos para transmitir aos nenos e nenas de vinte nacionalidades, ademais dos propios nenos galegos, coñecesen a nosa Cultura sobre os diversos xogos e deportes tradicionais máis representativos do noso Patrimonio Lúdico e inmaterial de Galicia.

Felicitacións e parabéns a todos!